lyckosmide

Direktlänk till inlägg 11 december 2009

Såhär ser det ut hemma hos oss nu i juletider...

Av Lyckans Smed - 11 december 2009 10:53

Här kommer en hel drös med bilder med julinspiration i inredningen. Vet inte varför jag gått lös så med pysslet och fixandet i år, men jag tror att det kan ha att göra med det tråkiga vädret. För ett par veckor sedan tyckte jag det kändes som att det var lönlöst, kommer inte att gå att få nån julkänsla kändes det som. Men så har vi julfixat lite här hemma, tänt fullt med ljus varje kväll, bakat pepparkakor, bakat eget pepparkakshus och så går Agnes runt och sjunger "lusse lelle, lusse lelle, lusse lelle...." hela eftermiddagarna! Alla barnen ska gå luciatåg i kyrkan här på söndag, Agnes första, så det ska bli skoj. Hur som helst så tycker jag att det ändå börjar bli lite stämningsfullt här nu, och det blir nog jul trots allt. Fast det förståss, vi har ju inte köpt en enda julklapp än.... men det är ju så skoj och trängas i köerna i sista stund, det vill man ju inte missa....ehhh


Här är bilder från vårat kök....


       

    

        


Den fina pallen har min mors morfar gjort. Jag har lagt lite fina snäckor på en silverbricka där jag sedan ställt blommorna.

Tallrikshyllan och det mesta i den har jag köpt på en bakluckeloppis. Det är blåbärsris som jag satt i en liten mjölkkanna, och blommorna är hjärta på tråd, som jag tycker är mycket vackra.

På diskbänken, bakom kranen, har vi en gammal brödbricka (eller vad det nu kallas) som vi använder som underlägg till grytor vid middagen. Bredvid spisen har jag åter igen satt blåbärsris i en liten kanna. Blir väldigt vackra lila små blommor på blåbärsris om man tar in det den här tiden på året.

På köksbänken har jag gjort ett arrangemang i en stor zinkkruka men bl.a aloe vera i. I krukorna har jag satt kryddor, framför dem är det lite småpyssel som Agnes gjort hos dagmamman.

På den lilla grafittavln har jag skrivit ner ett recept på en nötkaka, de burkarna längst bak är fulla med pepparkakor.

I den stora bilden högst upp har jag tagit en silverbricka och arrangerat med lite mossa, hyacinter (vita) och lite kanelstänger, pryder den lilla gamla bordet som är arvegods fint.


Här är bilder från matrummet....


         


Här är vårat hus i pepparkaksform. Tredje året vi gör vårat hus, men i år tyckte Pär att vi skulle testa hur huset skulle se ut med en utbyggd farstu, vi har alltså ingen farstu som bilden visar ;-) Det lilla huset bredvid har Agnes gjort hos dagmamman, dem gör så mycket fint där.

Jag köper bara vita amaryllisar och hyacinter i år, nåt jag har fått för mig och jag tycker det är fint med lite mer vitt än rött i juletider.

Har fyllt en lökkorg med värmeljus, vilket går åt en hel del hos oss den här tiden. Sedan är det vår adventsljussake, prydd med en pärlslinga i silver och en massa stjärnanis som doftar jul.


Bilder från teverummet...


              


Två sånna här bollar har vi hänger i vårat stora fönster nu i juletider, annars brukar det hänga två vita skomakarlampor där.

Jag älskar våra inbyggda hyllor som jag har pyntat med tomtar och tallkvistar. Där står också en hyacint klädd med glitter och stjärnanis och en fin silverkanna med en blåbärskvist.

Våra fina grå vettar står och vaktar framför en vas med vita "lysvistar" och grässtrån som jag spraymålat i guld. Väggen bakom är den gamla brädväggen som vi tog fram när vi rustade teverummet för två år sedan och målade den vit. Blev helt kanon tycker jag. Vi lämnade den lilla bruna fläcken för där står ett årtal, 1922.

Har ett fint änlaspel står och snurrar på teven. På bordet har jag en hyacint som jag klätt in med mossa och stuckit ner vita trähjärtan i.


Här kommer bilder från hallen...


      


I hallen har vi tre sockerlådor på varandra där Agnes har sina skor och en hel del annat samlas snabbt där i ;-) Nycklarna hänger vi på smidda spikar.

På ett halvmånebord har jag samlat lite fina saker, en tomte, en bricka med mossa och ljus, en bild på Agnes när hon var mindre mm. Den vita spegeln har jag hittat på Blocket.se. Till höger är toaletten som vi håller på att rusta. Har tagit hål i väggen från hallen och ska sätta in en ny dörr. Tidigare var dörren innåt i huset mellan matrum och teverum.


Till slut lite bilder från trappan upp och hallen på övervåningen...


      


Vi har en jättestor julstjärna i fönstret uppe i trappan. I fönstret står också två blommor, hjärtan på tråd. På väggen har vi satt upp vita tavelhyllor, skrivit ur våra favouritbilder i svartvitt och satt i vita ramar.

I fönstret hänger ett vackert rött hjärta från Perfekt home. I trappan sitter en tomte och hejjar på alla som går förbi.


Vilket himla inlägg det blev. Hoppas någon kan få lite inspiration från dessa bilder så var det alla fall värt det.

Kram till alla...

 
 
Viveca

Viveca

11 december 2009 12:16

Såå mysigt och juligt/ljuvligt;) Tack för att du höjde julstämningen en aning:)

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
lyckans smed

lyckans smed

11 december 2009 17:55

Tack snälla! Då var det vär det...
Ta hand om varandra!

http://www.lyckosmide.se

 
stina

stina

11 december 2009 18:45

Vad kul att du har så många inspirerande härliga bilder!

http://enenkelstina.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

11 december 2009 20:18

Wow vilka vackra bilder och vilket pepparkakahus, och fina pallen...kärlek....
Trevlig kväll!!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
brizen

brizen

12 december 2009 04:03

Otroligt vackra bilder!! så fint du och familjen har det. :))
pallen, peppis huset och hallens inredning, det blå skåpet med saker.. Mycket ögongodis!

/B

http://www.brizen.bloggplatsen.se

 
Carola

Carola

12 december 2009 12:58

ja nu blev man verkligen inspirerad!..Gillar själv åx det lantliga men även det lite mörka inredningarna har nog lite blandade stilar som jag gillar...både det orientaliska, det lite "bohemiska" och lantliga.....vet väl inte riktigt vilket ben jag ska stå på kansel..hihi...borde egentligen ha ett hus med 12 rum som jag fick inreda efter humör ;)

http://www.skrothandlarnsdotter.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lyckans Smed - 15 mars 2013 13:45

  Trevlig kväll tillsammans med ett gäng killar som har fått prova på att smida ute i verkstaden. Först fick de middag som jag lagade till över en eldkorg och så fika så klart innan de fick sätta igång. Det är så roligt att ta emot en grupp som in...

Av Lyckans Smed - 19 mars 2011 08:58

...Så är jag väldigt nyfiken och se hur trädgårdsjobbet jag blev klar med i höstas kommer att se ut i sommar när alla växterna tagit sig ordentligt! Det var ett jäkla göra med alla stenar! ;)           ...

Av Lyckans Smed - 19 mars 2011 08:48


  Håller på att smider till lite rosor i väntan på vårblommorna. Är väl inte ensam om att längta efter våren nu när solen äntligen börjar värma mot kroppen. Underbart!   ...

Av Lyckans Smed - 23 november 2010 12:10


     Hejsan Alla glada i vinterkylan! Här är det senaste tillskottet i smedjan. Det är en beställning som ska till Estland, det är lite kul tycker jag ;) Där ska den sitta som utsmycknad på en husvägg ute på panelen! Det är såååååå himla kul ...

Av Lyckans Smed - 16 september 2010 10:03

   Vet inte riktigt vad jag ska kalla det för. Ampelstolpe kanske, som jag gjort på beställning. Det är en platta i botten med fyra hål för bultar. I bakgrunden står det små och stora eldkorgar!    ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards