lyckosmide

Alla inlägg den 11 november 2009

Av Lyckans Smed - 11 november 2009 22:12

Så himla inspirerande damer... De har aldrig använt någon av alla maskiner på verkstaden så dom vet inte hur dem funkar och hur man gör, ändå har dem sån härlig inställning att ingenting är omöjligt! Allt de gör är första gången och ändå är dem så himla duktiga. De har provat och svetsa med MAG, gassvetsen, skärt med gasskäraren och använt gasolugnen och bankat och bankat... Alla håller på att göra olika saker som de kommit på själva, sen blir det kanske inte perfekt alla gånger ;-) men dem har så himla roligt!!!

Tack snälla för att jag får vara med er och smida...


I morgon ska jag till min kära vän som hjälper mig med hemsidan, så ska vi smida vidare på inredningssidan ;-)

..och  en del andra detaljer. Börja närna sig färdigt, om det nu någonsing kan bli det ;-)


Kram och God Natt!

Av Lyckans Smed - 11 november 2009 15:47

    


Det är är en del av det jag höll på med när jag var ute och bankade igår. Själv är jag nöjd. Det blev ju nåt alla fall.


Nu ska jag göra tacos, ska bli gott. Sen ska jag iväg på en kvällskurs som min gamla svetslärare har för ett gäng kvinnor. Riktigt roligt! Jag var där förra vackan och hade ett kort föredrag och visade hur man smider en spik. Sen ville dem självklart prova själva. Riktigt duktigt tycker jag och dra ihop ett helt gäng kvinnor och gå en svets/smideskurs. Jag blev så inspirerad av dem så jag vill också vara med...

Berättar sen hur det gick...

Av Lyckans Smed - 11 november 2009 11:24

  

Att beskära sina fruktträd har en hel historia bakom sig, och görs egentligen bara för att förbättra det som annars naturen tar hand om själv. Man måste egenligen inte alls beskära sina träd, det är helt efter tycke och smak.


-Redan på 1600-talet började man att beskära sina träd, men gjorde det då så att kronorna blev kubiska. Detta gjorde man för att visa att man hade makt, även över naturen.

-Senare när vanligt folk började att odla äpplen för att förstärka hushållet, beskar man gamla grenar för att få mera frukt på trädet. Man lät träden bli stora och höga och klättrade på stegar för att nå frukten.

- När tiden senare började bli alltmer dyrbar började man att beskära träden så att man kunde nå frukten från marken och på så vis göra plockandet mer effektivt.

- Idag odlas frukten på spalje i rader där traktorer kan komma fram mellan raderna för sprutning och transport av frukten.


Som vanlig dödlig beskär jag mina träd måttligt och som känns bra för mig. Det "normalaste" är ändå att man tar bort alla vattenskott och grenar som sticker rakt upp, och även grenar som växer inåt mot kronan.

Just äppelträd kan man beskära varje år och när som helst under året, men helst på höst elle vår. Andra träd som päron och körsbär mår bäst av att beskäras mer sällan och ordentligt.


(gå in på odla.nu för mer info)


Lycka till!

Av Lyckans Smed - 11 november 2009 09:59

  

 

Att våga är att förlora fotfästet en stund.

Att inte våga är att förlora sig själv.


Till en speciell nyfunnen vän där ute i mörkret...

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards